szájsebészet

Sürgősségi betegellátás a kisállat-fogászatban!

Ha egy gyermek elesik, és szájából folyik a vér, mindenki tudja, hogy szaladni kell vele a fogászati, sebészeti rendelőde, mert sürgős ellátásra szorul. Ha kutyánkat éri baleset, csontja törik, vagy mozdulni sem tud, szintén minden gazda tudja, hogy kedvence érdekében mielőbb orvoshoz kell menni vele.

De mi történik akkor, ha például játék közben a kutya foga sérül. Vagy olyan szerencsétlen baleset éri, hogy kedvtelenül rág az eset után. Sokszor még állatorvosi rendelőben is észrevétlen marad a szájüregben keletkezett, a fogakat érintő sérülés. Sajnos nagyon sok kutyus túlzó módon tűri a fogfájdalmakat. Maximum igyekszik az ép fogait használni.

Mikor kell fogorvost keresni  a kutyusnak?

*Ha a kutya fogaiból, fogából darabok törnek le. Ez nagy fájdalommal és vérzéssel járhat, de a vérzés hamar megszűnik. Gyakran az állat lenyeli a vért, így nem folyik ki a szájüregből, észrevétlen is maradhat. Jellemző, hogy a sérülés után a különben kedvenc játékokat is hamar kiejti a kutya a szájából, vagy munkakutya esetében, nem dolgozik „elég jól”.

1. *Ha idegen tárgy akad, ékelődik a szájüregbe, bot, fadarab, csontdarab stb. Egy-két napig a kutyus a mancsával a pofatájékot dörgöli, szabadulni próbál az idegen tárgytól, de lassacskán megszokva feladja. Az eset után pár nappal, kellemetlenné válhat az állat lehelete, büdös lesz a szája.

1. *Egy napon belül az állatorvos-fogorvoshoz el kell jutnunk, ha a kutyus foga játék vagy bármely más ok miatt gyökerestül egy darabban kifordul a helyéről. Az ilyen fogakat egy szakrendelőben esetenként vissza tudják helyezni a helyére. Az ilyen szájüregből kiesett fogat nedvesen kell tartani egy kis üvegben, vagy zacskóban, amíg az állatorvoshoz érünk vele (legjobb erre a kutyus saját nyála).

* Ha a fogak valamilyen behatásra elmozdulnak a helyükről.

* Ha a fogínyt, a pofát, a nyelvet és az ajkakat sérülés éri.

1. *Ha a fogak hirtelen, egyik napról a másikra, elszíneződnek, piros, szürke, sárga vagy fekete színűre változnak.

Ezek a sérülések mind nagy fájdalommal járhatnak, de számos fajta, oly erős fájdalomtűrőképességgel bír, hogy még a gazdája sem veszi észre a változást, vagy csak egy átmeneti egyszerű étvágytalanságra gondol.

Kérjük meg állatorvosunkat, a rendszeres oltások alkalmával, hogy vizsgálja át tüzetesen kutyánkat. Kutyáink tőlünk függenek, ne hagyjuk szenvedni őket!

Autóbaleset során a szemfog betolódott az                                                orrüregebe

Helyére visszaültetett és besinezett szemfog

Emeletről kiesett cica állkapocstörésének rögzítése

Eltört, elfertőződött fog az állkapocsban